Nové výzkumy v orientalistice IV.
Ústav Blízkého východu a Afriky, Ústav Dálného východu, Ústav jižní a centrální Asie
Konference programu PRVOUK Orientalistika a afrikanistika je věnovaná referátům mladých vědeckých pracovníků oborů turkologie, tibetanistika, mongolistika, indologie a vietnamistika. Všichni jsou srdečně zváni.
22. 11. 2013, 9h – 12:30h
Zelená posluchárna, budova Celetná 20
Program
Předsedající: Jitka Malečková
9:00 – 9:25
Petra Sedmíková
Vojenský puč v Turecku v roce 1980 a jeho obraz v současné turecké literatuře
9:25 – 9:50
Galina Wood
The power of a spoken word in a traditional community of Lahij – Language and identity
*** Přestávka
Předsedající: Daniel Berounský
10:00 – 10:25
Nyima Woser Choekhortshang
The semi-monk tradition of Dolpo
10:25 – 10:50
Branislav Makúch
Mongolská etnopedagogika
10:50 – 11:15
Ondřej Srba
Historie v ústní tradici Altajských Urianchajců
*** Přestávka
Předsedající: Jakub Maršálek
11:25 – 11:50
Barbora Jirková
Kulty hor a vod v náboženských představách tradičního Vietnamu
11:50 – 12:15
Zdeněk Štipl
Hnutí křesťanských ášramů v Indii
12:15 – 12:30
Závěry a diskuse: předsedající Jaroslav Vacek
Abstrakty
Petra Sedmíková
Vojenský puč v Turecku v roce 1980 a jeho obraz v současné turecké literatuře
V nejnovější turecké historii se odehrálo několik vojenských převratů, kteréznačně ovlivnily společenský život v zemi a našly odraz také v turecké literatuře. Teoretici mluví o tzv. „pučové literatuře“ (darbe edebiyat?). Tento subžánr je uznáván pro literaturu bezprostředně následující převrat v roce 1971. Má své představitele, kteří se většinou aktivně účastnili politického života, nebo k němu měli myšlenkově blízko. Jiná situace je v souvislosti s vojenským pučem v roce 1980. Sice existovala řada zavedených tureckých autorů, v jejichž dílech lze najít reakce na aktuální události, nicméně díla i autoři se objevují spíše jednotlivě a nevyznávají tolik společných prvků jako „literatura 12. března 1971“. Proto se teoretici rozcházejí v tom, zda lze vůbec mluvit o literárním žánru. Nicméně po roce 2000 zažívá téma puče z roku 1980 veliký boom a objevuje se v řadě románů mladší generace tureckých autorů i autorek, kteří tuto historickou událost prožili buď zprostředkovaně jako děti, nebo část z nich již aktivněji v teenagerovském věku.
Galina Wood
The power of a spoken word in a traditional community of Lahij – Language and identity
One of the minorities of Azerbaijan, speaking SouthWest Iranian language is called the"Muslim Tat."Azerbaijan is a small country surrounded by powerfull neighbors and is presently building up their newly found post-soviet Turkic autonomy. This results in the process of thorough integration of various ethnic elements. Unlike others, the Tat are facing shifting sands of their changing identity. Due to the economic pressures the young generation is caught in a fast stream taking them away from the safe heaven of their traditional ways. Their move to Baku,capitol of Azerbaijan in search for jobs often results in switching to Azeri language and rendering of their mother tongue and their former lifestyle as unprofitable and outdated. Although the historical roots of the Tat people are old and their culture original, the Tat have not been a focus of a complex multidisciplinary research. Town-like settlement of Lahij, famous through the trade of coppersmith, nestled in the Caucasus mountains, has a high vitality of Tat language and also has kept traditional ways of life.The researcher, who has an opportunity to live in Azerbaijan for five consecutive years is involved in an attempt to capture their culture and identity through the method of participant observation.Language and language attitudes are viewed from ethnopsychological perspective.This presentation will briefly introduce this topic and a plan for doctoral thesis, which will deal with this particular problem in a more complex way.
Nyima Woser Choekhortshang
The semi-monk tradition of Dolpo
In addition to celibate monks wearing maroon robes and Tantric Yogis with long braided hair, there is additionally a third category of religious practitioners in the Tibetan communities of Dolpo (Nepal). Though they are addressed by populace as "monks", they dress as laymen and their status of "monk" would not be recognizable at first glance. Their status can be considered as something between that of celibate monks and lay Tantric practitioners (sngags pa). As of yet, this group of practitioners have not been discussed by scholars.
Branislav Makúch
Mongolská etnopedagogika
Studium etnopedagogiky není v současném diskursu pevně ukotveno. V tomto příspěvku bude popsáno několik charakteristických vlastností mongolské etnopedagogiky, na kterých bude možno nahlédnout etnopedagogiku jako vědecký přístup pro poznávání kultury a vidění světa daného etnika. Příspěvek bude založen na materiálu, získaném v průběhu tří terénních výzkumů v pohoří Hangai v Mongolsku. Téma mongolské etnopedagogiky je i v domácí i v zahraniční mongolistice dosud málo zpracováno a proto si tento příspěvek neklade za cíl kompletní seznámení s tématem, spíše jen nahlédnutí do možné metodologie zkoumání etnopedagogiky.
Ondřej Srba
Historie v ústní tradici Altajských Urianchajců
Příspěvek představí historickou orální tradici, jak je dochována příslušníky mongolsko-turkického etnika Altajských Urianchajců žijícího dnes v roztroušených enklávách po obou stranách čínsko-mongolské hranice vedoucí přes Mongolský Altaj. Na stručný metodologický úvod o historicitě orálních tradic a možnostech studia orální historie a orálních tradic v Mongolsku navážu vymezením tematických okruhů orální tradice, charakteristikou osobností vystupujících v orální tradici. Součástí zkoumané problematiky je také otázka přechodu individuálních vzpomínek z orální historie do lokálně sdílené orální tradice, kterou budu dokumentovat na ukázkách z vlastního terénního výzkumu.
Barbora Jirková
Kulty hor a vod v náboženských představách tradičního Vietnamu
Příspěvek se zaměří na kulty hor a vod v náboženských představách tradičního Vietnamu. Nejprve téma metodologicky ukotví, následně se bude zabývat možnostmi výzkumu lidových náboženských představ tradičního Vietnamu a rozborem využitelných primárních pramenů. Následovat bude analýza postavení vodních a horských božstev ve státním kultu za dynastie Nguy?n a vztahu státu a místních komunit v otázkách náboženské praxe.
Zdeněk Štipl
Hnutí křesťanských ášramů v Indii
Příspěvek předkládá nástin problematiky a historického vývoje tzv. Hnutí křesťanských ášramů. Hnutí se v prostředí indického křesťanství objevilo na počátku 20. stol. a až dosud představuje jeden z nejpozoruhodnějších experimentů křesťanské inkulturace či indigenizace. Motivací i cílem Hnutí byla hluboká vnější i vnitřní proměna křesťanství, tak aby se stalo náboženstvím v plném slova smyslu domácím, právoplatnou součástí indické kulturně-náboženské tradice. Příspěvek shrnuje poznatky získané z terénního výzkumu prováděného v několika etapách v letech 2008-2012 a seznamuje s hlavními tezemi dokončované disertační práce.